. Friedrich Wilhelm Nietzsche – Hayatı ve Eserleri
Friedrich Wilhelm Nietzsche (15 Ekim 1844 – 25 Ağustos 1900) 1844’te doğmuştur. Babası Karl Ludwig Protestan Kilisesinde papazdı. Doğumu Prusya Kralı 4. Friedrich Wilhelm’in doğum gününe rastladığı için adı Friedrich Wilhelm koyulmuştur. Soyadının kaynağı kesin olarak belirlenememiştir. Çocukluk yıllarının en büyük üzüntüsü babasının sağlık durumunun genelde kötü oluşudur.
Baba Karl Ludwig 1849’da hemen hemen körleşmiş olarak öldü. “1888-1889 kışı süresince görenlerin şaşırdıkları olaylar meydana geldi; öyle ki Nietzsche’nin, sahibinin dövdüğü bir atı korumak için önüne geçip, daha sonra ağlayarak atın boynuna sarılıp öptüğü bile görülmüştür.” Nietzsche 1889’un ilk günlerinde zihinsel yetilerini tümüyle kaybetti. Çıldırmasının nedeni öğrencilik yıllarında yakalandığı frenginin ilerleyerek üçüncü evreye girmesine bağlandı.
On bir yıl boyunca bitkisel denebilecek bir hayat sürdü. 25 Ağustos1900 tarihinde hayata gözlerini yumdu.
Nietzsche’nin ebedi dönüş (Bengi Dönüş) ve üstinsan görüşleri birbirinin tamamlayıcısı durumundadır. Nietzsche ebedi dönüş görüşü ile insanın dünyaya tekrar tekrar geleceğini savunur. Fakat Nietzscheyi yorumlayanlar bu konuda ikiye ayrılırlar: Bir kısmı tekrar gelişin bir aynılık içinde olacağını, diğer kısmı ise her dünyaya gelişimizde eski halimizden biraz daha farklı geleceğimizi savunur. Nietzsche’ye göre; “insan tüm yaşamı durmadan döndürülen bir kum saatidir.” Sonsuz dönüşteki tehlike, insanın üstinsan olmak için üstesinden geldiği bütün sorunların yeniden ortaya çıkmaları ve yeniden üstesinden gelme zorunluluğudur. Üstinsana ulaşmada insanın önündeki en büyük engeli Tanrı olarak görmektedi.
ESERLERİ / ROMAN / ŞİİR / FELSEFE
– Dionysos Dithyrambosları
– Ecce Homo
– Eğitimci Olarak Schopenhauer
– Öğretim Kurumlarımızın Geleceği Üzerine
– Putların Alacakaranlığı
– Tarihin Yaşam İçin Yararı ve Yararsızlığı Üzerine
– Warger Olayı Bir Müzisyen Sorunu / Nietzsche Wagner’e Karşı Bir Ruhbilimcinin Yazıları
– Trajedinin Doğuşu (1870-1871)
– Birinci Zamansız Düşünceler: David Strauss’a Karşı (1873)
– Dördüncü Zamansız Düşünceler: Richard Wagner Bayreuth’de.
– İnsanca, Pek İnsanca I. Cilt (1876-1877)
– İnsanca, Pek İnsanca II. Cilt (1878)
– Tan Vakti (1881)
– Sevinçli Bilim – Şiirler (1882)
– Gezgin ve Gölgesi (1879)
– Böyle Buyurdu Zerdüşt (1883-1885)
– İyinin ve Kötünün Ötesinde (1885-1886)
– Ahlakın Soykütüğü Üstüne (1887)
– Homeros ve Klasik Dilbilimi (1869)
– Empedokles (1870)
– Schopenhauer’ci Felsefe ve Uygarlığı (1873-1876)
– Yunan Trajedisi Döneminde Felsefe (1874-1875)
– Zerdüşt Şiirine Eklemeler (1883-1886)
– Plan, Proje ve Sistemler (1887-1888)
– Gücün İradesi (1888)